Čínské pneu stále s otazníkem, radši je neberte

02.04.2013 20:00
 
Čínské pneu stále s otazníkem, radši je neberte
 

Stále více řidičů ve snaze ušetřit sahá po levnějších pneumatikách. Prémiové pneumatiky značek Continental, Pirelli nebo Michelin jistě nejsou nezbytností pro všechny, ale kupovat něco levnějšího, než ekonomickou třídu, kterou představují značky jako Barum, Sava nebo Matador, by se nemuselo vyplatit…

I přes neslavné výsledky v testech a varování odborníků motoristé stále sahají i po pneumatikách, jejichž hlavní a často i jedinou výhodou je nízká cena. Rozdíl oproti jiným pneumatikám se může vyšplhat až na několik set za kus a to je při vynásobení čtyřmi už velmi lákavé. Je všeobecně známé, že tyto pneumatiky jsou většinou z Číny (Goodride, Effi plus, GTRadial), nicméně letošní testy zimních pneumatik poukázaly, že nekvalitní pneumatiky mohou být i z Ukrajiny (Premiorri) nebo dokonce z Německa (Syron).

Na nekvalitních pneumatikách není jízda tak komfortní, často se rychleji opotřebovávají, ale hlavně není jejich používání ani kdovíjak bezpečné – vůz se při potížích stane rychleji neovladatelným a pneumatiky na tom mají lví podíl. Přitom zrovna pneu by měly řidiči hlavně v zimním období, kdy se podmínky na silnici rychle mění, pomoci horké chvilky zvládnout. Řidič tak může pořádně prodělat na tom, že ušetřil pár stovek při nákupu pneumatik.

Na pohled to nepoznáte

Jak ale poznat nekvalitní pneumatiku? Na pohled vypadají všechny stejně, čínské kopie těch nejlepších pneumatik jsou vizuálně opravdu zdařilé, obzvláště pro laika jsou k nerozeznání. Rozdíl je ale v použité dezénové směsi a technologii výroby. Jízdní vlastnosti jsou proto pak diametrálně odlišné. Do jisté míry je ale možné spolehnout se na výrobce, na bočnici zkrátka musí být značka, která nemá všeobecně kontroverzní hodnocení. A druhou radou je využít internet a trochu si o vybrané pneumatice zjistit. Samozřejmě se nespoléhejte na leták nebo web výrobce – o své pneumatice nikdo nenapíše, že je nekvalitní.

Při výběru je pak zásadní, kde a jak bude motorista jezdit. Vyznavači rychlé jízdy nebo podnikatelé, kteří najedou za týden stovky kilometrů, sáhnou radši po prémiových pneumatikách, zatímco ti, kteří jezdí jen do práce, případně o víkendu, se mohou spokojit s levnějšími pneu. Ani pro sváteční řidiče se ale nedoporučuje brát to nejlevnější, tedy pneumatiky z Číny.

Jedná se ale o značně kontroverzní téma. Klasickým příkladem čínských pneumatik je Goodride. Ačkoliv nejsou tyto pneumatiky moc drahé, najdou se vedle nespokojených uživatelů i řidiči, kteří si obutí této značky nemohou vynachválit. Jde v naprosté většině případů o ty, kteří jezdí jen občas a nijak dlouhé vzdálenosti. Zimní pneumatiky mají jako nutnost a nijak s nimi nespěchají, případně jezdí hlavně po městě, kde sníh moc nebývá.

A nejde jen o pneumatiky, asijským výrobkům se vyhněte také při shánění kol nebo náhradních dílů. Platí v podstatě totéž, co u pneumatik – jedná se o zdařilé kopie originálních součástek, ale materiál, výkon i životnost jsou někde jinde. Třeba u litých kol je výdrž ani ne třetinová jako u značkových, vlivem nekvalitních svárů uniká z pneumatik vzduch a z některých dokonce vypadávají šrouby.

 

Kontakt

Pavel Drapač Okružní 1659
676 02 Moravské Budějovice
mobil: 736 625 006 drapac.pavel@seznam.cz